Δήμος Ιλίου – Η ψηφιακή εποχή που δεν είδαμε ποτέ!

*Γράφει ο Δημήτρης Αλατάς

Στην ψηφιακή εποχή μας, ενώ σε παγκόσμια κλίμακα, κράτη, πόλεις και δήμοι, αναγνωρίζουν την ανάγκη για την μετάβαση προς ένα ολοένα και περισσότερο ψηφιακό μέλλον προς όφελος των πολιτών, η Ελλάδα με κατά τόπους εξαιρέσεις έχει μείνει πίσω.

Ο δήμος Ιλίου δυστυχώς, δεν αποτελεί κάποια από αυτές τις εξαιρέσεις όσον αφορά την υιοθέτηση και εφαρμογή νέων τεχνολογιών και καινοτομιών στην δημοσία καθημερινή ζωή μας. Αν και η δημοτική  αρχή έχει διανύσει πάνω απο 20 συνεχόμενα έτη διοίκησης, έχει μείνει σχεδόν στάσιμη σε αυτόν τον τομέα   αγνοώντας κάθε άλλη έκλυση για περαιτέρω βελτιώσεις. Και σήμερα να δηλώνει περήφανη, ικανοποιημένη και καθησυχασμένη έχοντας υλοποιήσει μόνο 3 σχετικά έργα την περίοδο 2009 – 2013. Την κατασκευή διαδικτυακής πύλης του δήμου, την ανάπτυξη ευρυζωνικού δικτύου παροχής ασύρματης πρόσβασης μέσω Wi-Fi Spots”, και τις Διαλειτουργικές ψηφιακές υπηρεσίες διαχείρισης υποδομών του δήμου για την εξοικονόμηση πόρων.

Την ποιότητα και την καθημερινή χρηστικότητα των υπηρεσιών δεν χρειάζεται κάποιος ειδική μελέτη για να τις αξιολογήσει, αρκεί μόνο να ζει στο Ίλιον και να προσπαθήσει να τις χρησιμοποιήσει. 

            H Διαδικτυακή Πύλη: Ενώ ορθά υλοποιήθηκε με σκοπό να αποτελέσει κόμβο ενημέρωσης και συναλλαγής με τους δημότες. 10 χρόνια μετά συνεχίζει να καθίσταται μη φιλική και δυσπρόσιτη καθώς δεν συμβαδίζει με τις τεχνολογικές απαιτήσεις των σύγχρονων συσκευών, παράλληλα δεν καλύπτει τις ανάγκες προσβασιμότητας όλων των χρηστών και μεταξύ άλλων μπορεί κανείς να διακρίνει μη επικαιροποιημένη πληροφόρηση, “σπασμένα links” που δεν οδηγούν πουθενά (π.χ. δρομολόγια αστικών συγκοινωνιών) κ.α. 

            Wi-Fi Spots: Ένα αναγκαίο έργο που σκοπό είχε την δωρεάν πρόσβαση των δημοτών στο διαδίκτυο σε επιλεγμένα “κεντρικά” σημεία του Δήμου. Όμως από το 2009 που ξεκίνησε έως και σήμερα, όχι μόνο δεν έγινε καμία προσπάθεια επέκτασης στην διαθεσιμότητα του δικτύου όπως είχε υποσχεθεί στο πλαίσιο του “οράματός της” ή Δημοτική αρχή, αλλά ούτε ενισχύθηκε κατ’ ελάχιστο η αρχική υποδομή, ώστε να καλύπτει τις σημερινές ανάγκες των χρηστών. Το δημοτικό δωρεάν wifi σήμερα είναι πρακτικά ανύπαρκτο, καθώς δεν είναι διαθέσιμο (εκτός αν πρέπει να κάθεσαι έξω από το Δημαρχείο), είναι μη ασφαλές για τα σημερινά δεδομένα και απελπιστικά αργό ακόμη και για μια στοιχειώδη αναζήτηση πληροφοριών. Και απορούμε γιατί η σημερινή Δημοτική Αρχή δεν αξιοποιεί εγκεκριμένο κονδύλι αξίας 15.000 € του ευρωπαϊκού προγράμματος wifi4EU το οποίο αποσκοπεί ειδικά στην ενίσχυση των δήμων για την ανάπτυξη δωρεάν δικτύων wifi υψηλής διαθεσιμότητας.

            Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες: Οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες είναι η 3η και τελευταία επιτομή του «ψηφιακού οράματος» της Δημοτικής Αρχής για τον Δήμο μας που αρχίζουν και τελειώνουν στις βασικές λειτουργίες μιας ιστοσελίδας, η καινοτομία στις τεχνολογίες, εξαντλείται στην εξαγγελία εγκατάστασης φωτοβολταϊκού φωτισμού.

            Πού είναι τελικά τα παραπάνω χρήσιμα; Μόνο στους απολογισμούς της δημοτικής αρχής, όταν καυχώμενη τα επικαλείται, όπως και στη περίπτωση του νέου προεκλογικού τους εντύπου [πολλών ανακριβειών] που ρωτούν «ΤΙ ΛΕΓΑΜΕ το 2014;» και μόνοι τους απαντούν στο «ΤΙ ΚΑΝΑΜΕ» νομίζοντας ότι επιβραβεύουν τον εαυτό τους με ένα [ ✔︎ ] και ότι δήθεν ότι τα λύσανε τα προβλήματα.

 

 

            Στο Ίλιον θα έπρεπε να αξιοποιείται άμεσα, κάθε τεχνολογική πρωτοβουλία, [μέσα και από ειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό] αλλά με τη συνήθη στάση, που τηρεί, η παρούσα δημοτική αρχή, αποδεικνύει ότι η προαγωγή της τεχνολογίας και των ψηφιακών εξελίξεων στον δήμο μας αποτελεί γι’ αυτήν την τελευταία προτεραιότητα.  

 

 Η υιοθέτηση των νέων τεχνολογιών είναι αναπόφευκτη.

Ιδέες και παραδείγματα προς μίμηση υπάρχουν πολλά και μάλιστα εντός της Ελλάδος, όπως του δήμου Τρικάλων και άλλων “πρωτοπόρων” δήμων που κάνουν χρήση σύγχρονων πληροφοριακών συστημάτων για την συγκέντρωση στατιστικών στοιχείων και πληροφοριών των υπηρεσιών τους. Έξυπνοι δήμαρχοι σε έξυπνες πόλεις κάνουν χρήση καινοτόμων αυτοματισμών με σκοπό την βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη για πρόσβαση σε ηλεκτρονικές υπηρεσίες μέσω εφαρμογών από κινητά ή έξυπνα ATM που προσφέρουν ολοκληρωμένη εξυπηρέτηση χωρίς την ανάγκη φυσικής παρουσίας.

 Άμεσες προτεραιότητες – οι προτάσεις μας

  • Αξιολόγηση και αναβάθμιση της Δημοτικής διαδικτυακής Πύλης με κριτήριο τις ανάγκες και την προσβασιμότητα των πολιτών και τις σημερινές τεχνολογικές εξελίξεις.
  • Αποκατάσταση και βελτίωση της ποιότητας του υπάρχοντος δωρεάν δικτύου Wifi και εκπόνηση μελέτης για την αύξηση της ασφάλειας του δικτύου και την  επέκταση του με περισσότερα κομβικά σημεία πρόσβασης για την όσο δυνατόν μεγαλύτερη πληθυσμιακή κάλυψη στον δήμο μας.
  • Επαναξιολόγηση και επανακαθορισμός των ηλεκτρονικών Υπηρεσιών με κριτήριο τις σημερινές αλλά και τις μελλοντικές συναλλαγές του πολίτη με τον δήμο. Οι νέες υπηρεσίες θα πρέπει να έχουν επίκεντρο την ευκολία, την ταχύτητα και την ασφάλεια των καθημερινών συναλλαγών.
  • Ενίσχυση και στρατηγική χρήση των ψηφιακών εργαλείων και  μέσων κοινωνικής δικτύωσης του Δήμου μας για την μέγιστη δυνατή κάλυψη των αναγκών επικοινωνίας, ειδήσεων και δράσεων στους πολίτες.

Η ψηφιακή καινοτομία θα ανασχηματίζει τη ζωή και την καθημερινότητα μας στο μέλλον.

Πέντε τεχνολογικοί πυλώνες ειδικότερα – η τεχνητή νοημοσύνη και η ρομποτική, τα αυτόνομα οχήματα, η ψηφιακή διακυβέρνηση, η αυτοματοποίηση και οι προσπάθειες για την αύξηση της ασφάλειας στο διαδίκτυο, θα πρέπει να βρίσκονται στο επίκεντρο της προσοχής μας την επόμενη 10ετία έως το όχι και πολύ μακρινό 2030! Η τοπική αρχή του δήμου μας θα πρέπει στον μέγιστο δυνατό βαθμό να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της ενσωμάτωσης νέων τεχνολογιών με έξυπνους τρόπους για την συνεχή βελτίωση των υπηρεσιών για τους πολίτες.